logo Rustenburg Consultancy, bedrijfsstrategie, marktstrategie, productstrategie
 

Boeken: Marktonderzoek voor marketingbeslissingen

 
 

VOOR
- marketing managers,
- product managers,
- marktonderzoekers,
- studenten HBO- en WO-studenten,
- studenten NIMA/NVMI MIM-A studenten

Auteurs: Gerbrand Rustenburg e.a.
Prijs: € 39,95

Marktonderzoek voor marketingbeslissingen
Afgestudeerden die in marketing- en verkoopfuncties terecht komen, hebben in de praktijk te maken met marktonderzoek.
Zij zijn projectleider voor marktonderzoek, of budget-verantwoordelijk en/of gesprekspartner voor het externe markt-onderzoekbureau. Een zekere kennis van marktonderzoek is dan wel gewenst. Organisaties opereren tenslotte in een dynamische omgeving.

In dit boek is marktonderzoek direct gekoppeld aan het marketing-planningsproces. Wanneer zou welk marktonderzoek in het planningsproces aan de orde kunnen komen en vervolgens hoe wordt het probleem in zijn algemeenheid en specifiek aangepakt. In het marketingplanningsproces komt naar voren dat we niet alles weten of dat daarover onzekerheid bestaat. Marktonderzoek is dan nodig.

Marketing voor Marketingbeslissingen is door zijn toegankelijkheid en praktijkgerichtheid zeer geschikt voor de zelfstandig lerende student en personen die reeds werkzaam zijn in een commerciële functie. Inhoudelijk dekt dit leerboek tevens de exameneisen voor het nieuwe NIMA/N-VMI MIM-A examen (marktonderzoek/informatiemanagement).

Het is dan ook vooral bestemd voor HBO-opleidingen, waarin marketing en verkoop centraal staat c.q. wordt gegeven. Dus concreet onder andere voor de CE-, EL-, CO-richtingen, maar ook marketingstromingen op agrarische, technische en toeristische HBO-opleidingen, alsmede voor studenten die zich voorbereiden op het NIMA/NVMI MIM-A examen. Voor de docent is een praktische docentenhandleiding beschikbaar.

 

INHOUD
Inleiding
Hoofdstuk 1 Marketing- & salesplanning en marktonderzoek
Hoofdstuk 2 Marktonderzoeksroces
Hoofdstuk 3 Marktdefinitie en marktomvang
Hoofdstuk 4 Concurrentieanalyse
Hoofdstuk 5 Afnemersanalyse
Hoofdstuk 6 Distributieanalyse
Hoofdstuk 7 Interne analyse en voorspelling
Hoofdstuk 8 Product-/dienstbeleid
Hoofdstuk 9 Prijsbeleid
Hoofdstuk 10 Distributiebeleid
Hoofdstuk 11 Communicatiebeleid